Pre nego što se nešto više napiše o tehničkom pregledu za teretna vozila potrebno je znati koja vozila spadaju u teretna vozila. Član 8 Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima” definiše vrstu N u koju spadaju teretna vozila. Tako imamo podelu na N1,N2 i N3 vrstu teretnih vozila. Podela je napravljena na osnovu nosivosti tako da u N1 spadaju teretna vozila do 3,5 tona nosivosti, od 3,5 do 12 tona nosivosti N2 i preko 12 tona nosivosti N3.
Ovim pravilnikom su pored nosivosti za teretna vozila definisani i neki drugi standardi. Tako je definisano da u obaveznu opremu za teretna vozila spada najmanje jedan aparat sa sredstvom za gašenje požara. Pošto teretna vozila imaju i prostor namenjen putnicima u zavisnosti od kategorizacije (N1,N2,N3) propisan je i maksimani broj putnika izuzev vozača u delu za putnike (6,8,8). U zavisnosti od kategorije teretnog vozila propisan je i dozvoljeni nivo buke koji takva vozila stvaraju. I standardna zimska oprema i propisi se razlikuju pa je lopata obavezna zimska oprema za teretna vozila preko 3,5 tona nosivosti.
Tehnički pregled za teretna vozila se kao i za sva ostala vozila vrši jednom godišnje. On može biti redovni, vanredni i kontrolni. Tehnički pregled bilo da je reč o teretnom ili o drugoj vrsti motornog vozila može vršiti privredno društvo ovlašćeno za vršenje tehničkog pregleda. Privredno društvo mora da ispuni određene uslove da bi vršio tehnički pregled teretnih ili drugih motornih vozila. Ti uslovi su strogo propisani i odnose se na:
- Objekat, odnosno poligon, prilazni putevi i druge saobraćajne površine
- Informacionu opremu
- Uređaji i oprema za vršenje tehničkog pregleda teretnih vozila
- Stručni kadar za vršenje tehničkog pregleda teretnih vozila
- Uslove i načine vršenja tehničkog pregleda tertnih vozila
- Evidenciju koju vodi i dokumenta koju izdaje privredno društvo
Ne treba ni spominjati značaj tehničkog pregleda teretnih vozila kao učesnike u javnom saobraćaju. Svako tehnnički neispravno teretno vozilo (vozilo koje nije “prošlo” tehnički pregled) najčešći je uzrok saobraćajne nesreće sa potencijalnim materijalnim štetama i ljudskim žrtvama.
U Srbiji postoji veliki broj privrednih društava (firmi) koje su ovlašćene za vršenje tehničkog pregleda za teretna vozila do 3,5 tona nosivosti. Manji broj je ovlašćen za teretna vozila nosivosti do 12 tona. Postoje u tehnički pregledi (privredna društva) koja su ovlašćena za vršenje tehničkog pregleda teretnih vozila bez ograničenja (tehnički pregled bez obzira na nosivost).
Period važenje tehničkog:
- Korisni članci