BOSCH Saveti za vozače

BOSCH - Saveti za održavanje, popravke i rezervne delove.



Akumulatori - princip rada, vrste i održavanje akumulatora

Ocena korisnika:  5 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivna

bosch akumulatori

Čemu služi akumulator?

Akumulator je rezervoar električne energije (struje) па vozilu. Njegov zadatak je da u sebi “prikupi” električnu energiju i sačuva je do momenta upotrebe.

Odakle akumulator “prima” i kome “daje” struju?

Generator električne energije na vozilima sa motorima na unutrašnje sagorevanje je alternator. U njemu dolazi do pretvaranja mehaničkog  rada motora pri čemu se deo generisane energije sa radilice motora SUS preko višekanalnog kaiša prenosi na rotor alternatora, u čijim se namotajima statora zatim indukuje naizmenična električna struja. Pošto je cela električna mreža na vozilu izvedena u vidu potrošača koji koriste jednosmernu struju, u delu alternatora koji se zove regulator napona vrši se pretvaranje naizmenične struje u jednosmernu, koja se zatim sprovodi do akumulatora kao i ostalih potrošača na vozilu. Regulator napona takođe ima ulogu i pri regulisanju izlaznog napona alternatora u uslovima različitih režima rada motora SUS (različita struja se u namotajima dobija kada motor radi na praznom hodu ili kada je recimo u režimu maksimalnog broja obrtaja). U svakom slučaju, sva generisana električna energija iz alternatora se najpre sprovodi do akumulatora i koristi se za održavanje njegove napunjenosti. Sa druge strane, akumulator u električnom sistemu vozila igra i važnu ulogu stabilizatora napona, odnosno on reguliše sva odstupanja napona u sistemu koji potiču iz ranije objašnjenog principa rada alternatora. Na taj način akumulator igra i veoma važnu ulogu u zaštiti elektronskih upravljačkih jedinica u vozilu (raznih računara koji upravljaju radom podsistema kao što su ubrizgavanje goriva, kočioni sistem, razni sigurnosni podsistemi, multimedijalni sistemi i slično). Osim za napajanje ovih potrošača, akumulator predstavlja izvor energije i za osvetljenje (sve svetlosne grupe na vozilu), za pokretanje brisača i sve pokretne mehanizme na karoseriji automobila (vrata, gepek, pokretni krovovi, šiberi, preklopni farovi itd.).

Opširnije: Akumulatori - princip rada, vrste i održavanje akumulatora

Podela osvetljenja na vozilima i vrste automobilskih sijalica

Ocena korisnika:  4 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda neaktivna

kocioni sistemi sigurnost

Upotreba automobilskih svetala je propisana u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima i to u Članovima 77 do 81. Po tom zakonu, obavezno je da u toku dana, za vreme vožnje, moraju biti uključena kratka tj. dnevna svetla.

Podela svetlosnih grupa na vozilu

Najgrublja podela osvetljenja (svetlosnih grupa) na vozilu bi bila na svetlosne grupe za osvetljenje i svetlosne grupe za signalizaciju. Možemo uraditi još jednu podelu a to bi bilo na spoljašnje osvetljenje i unutrašnje osvetljenje (u kabini automobila). Bez obzira o kojoj marki, modelu i tipu automobile govorili, svi oni moraju da imaju gore navedena osvetljenja. Sva osvetljenja moraju da zadovolje određene standarde bezbednosti i pouzdanosti tokom upotrebe. Takođe, samo pozicioniranje pojedinih svetiljiki na karoseriji automobila će manje-više biti isto bez obzira na vrstu, marku i model automobila. U ovom tekstu ćemo pisati o spoljašnjem osvetljenju, a njegova uloga, pored toga što je namenjeno vozaču da vidi put, jeste da i drugim učesnicima u saobraćaju pruži informaciju o poziciji automobila, kao i trenutnim radnjama (kočenje) i namerama (skretanje). Neosporno je pričati o ogromnoj ulozi Sistema osvetljenja u bezbednosti u saobraćaju. Pokušaćemo da objasnimo ulogu pojedinih svetala na automobilu.

Opširnije: Podela osvetljenja na vozilima i vrste automobilskih sijalica

Kočioni sistemi na vozilu - principi rada, vrste i održavanje

Ocena korisnika:  5 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivna

kocioni sistemi sigurnostSigurnost vožnje podrazumeva da vozač po potrebi može brzo da smanji brzinu vozila i da može na što kraćem rastojanju da zaustavi vozilo. Pored ovoga, za bezbednu vožnju i stajanje na putu ili u garaži, zadužen je kočioni sistem na automobilu.

Savremeni automobili su baš iz tog razloga opremljeni radnom, pomoćnom i parkirnom kočnicom. Efikasnost kočenja zavisi od mnogo faktora, a najznačajniji su:

  • Brzina kojom se vozilo kreće
  • Da li se automobil kreće uz uspon (uzbrdo) ili niz uspon (nizbrdo)
  • Stanje kolovoza (vlažan kolovoz, prekriven ledom, mehanički oštećen ili suv)
  • Stanje pneumatika (guma)
  • Stanje kočnica (kočionog sistema)

Kao što vidimo, jedan od faktora je i stanje kočnica, na koje možemo direktno da utičemo. Ovde ćemo se pre svega baviti stanjem kočionog sistema pošto direktno utiče na ispravnost, a samim tim i na bezbednost  automobila na drumu. Potrebno je da znamo i princip rada kočnica tj. šta se dešava u kočionom sistemu u trenutku kada pritisnemo papučicu kočnice.

Opširnije: Kočioni sistemi na vozilu - principi rada, vrste i održavanje

Filter polena (klime) - principi rada, vrste, zamena i održavanje

Ocena korisnika:  5 / 5

Zvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivnaZvezda aktivna
  1. Vrste filtera na vozilu

Kada se govori o filterima vazduha u autmobilu obično se misli na dve vrste filtera a to su filter vazduha za motor i filter vazduha putničke kabine. Prvi filter (filter vazduha motora) ima ulogu da obezbedi potrebnu čistoću vazduha koji služi za sagorevanje goriva dok drugi filter (filter vazduha kabine) ima ulogu da prečisti vazduh koji se ubacuje u putnički prostor. Svrha i jednog i drugog filtera je eliminacija mehaničkih nečistoća iz vazduha. Što je filter kvalitetniji to je spektar čestica koji se eliminišu iz atmosferskog vazduha veći. U ovom tekstu bavićemo se filterom kabinskog vazduha.

Ovaj filter se najčešće naziva i filter polena ili filter klime. Zašto se zove i filter klime? Kada su se pojavili klima uređaji, vazduh koji se obrađuje sistemom klime (rashlađen ili zagrejan) prolazi kroz taj filter da bi se pročistio.

princip rada filtera polena

Opširnije: Filter polena (klime) - principi rada, vrste, zamena i održavanje