Šta propisuje pravilnik za tehnički pregled motocikla i mopeda?
Tehnički pregled vozila je skup radnih operacija pri kojima se odgovarajućim merenjima i poređenjem izmerenih veličina sa propisanim vrednostima, kao i vizuelnim pregledom bez ili uz korišćenje odgovarajućih alata, bez bitnih rasklapanja, utvrđuje tehnička ispravnost uređaja i opreme, odnosno tehnička ispravnost vozila u celini, kao i da li vozilo ispunjava propisane uslove i tehničke normative za učešće u saobraćaju na putu;
Pravilnik o tehničkom pregledu
Tehnički pregled vozila mora obuhvatiti pregled:
- uređaja za upravljanje;
- uređaja za zaustavljanje;
- svetlosnih i svetlosno-signalnih uređaja;
- uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost;
- uređaja za davanje zvučnih znakova;
- uređaja za kontrolu i davanje znakova;
- uređaja za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova;
- uređaja za spajanje vučnog i priključnog vozila;
- uređaja za kretanje vozila unazad;
- uređaja za oslanjanje;
- uređaja za kretanje;
- elektro-uređaja i instalacija;
- pogonskog uređaja – motora;
- uređaja za prenos snage – prenosnog mehanizma;
- delova vozila od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja;
- opreme vozila.
Da bi se vršio tehnički pregled motocikala privredno društvo koje vrši tehnički pregled za motocikle mora imati:
- Uređaj za merenje sile kočenja propisan pravilnikom
- Uređaj za merenje brzine propisan pravilnikom
- Uređaj za merenje osovinskog opterećenja propisan pravilnikom
- Minimalno vreme za vršenje tehničkog pregleda za mopede i motocikle je 15 min
Uređaj za merenje brzine za vršenje tehničkog pregleda mopeda i motocikala mora imati:
- mogućnost simulacije otpora koji se javljaju pri kretanju ovih vozila;
- prikaz i ispis vrednosti najveće brzine u simuliranim uslovima;
- merni opseg od 0 km/h do najmanje 70 km/h;
- najveću grešku ± 1 km/h;
- mogućnost blokiranja točka koji nije pogonski;
- mogućnost povezivanja sa centralnim računarom;
- poklopce za obrtne valjke ukoliko vozilo prelazi preko njih, pri vršenju tehničkog pregleda, pri čemu se ne vrši merenje brzine (pod poklopcima se podrazumevaju i sklopovi koji omogućavaju olakšan prelazak preko valjaka);
Kako tehnički pregled za motocikle funkcioniše u praksi?
Kada dodjete kod privrednog društva koje je ovlašćeno za vršenje tehničkog pregleda kreće provera mopeda ili motocikla od uređaja za upravljanje pa do opreme motocikla (12 koraka koji su definisani u pravilniku o tehničkom pregledu). Zbog specifičnosti motocikala i mopeda vlasnici ovih motornih vozila ne retko pribegavaju modifikaciji motocikala ugrađujući dodatke koji su naknadno pravljeni i razlikuju se od fabrički ugrađenih delova i sklopova. Baš to je prepreka za prolazak motockala i mopeda na tehničkom pregledu. Svaki motocikl na tehničkom pregledu treba da se pojavi u onakvom stanju u kakvom je izašao sa fabričke linije (misli se na delovo, sklopove i podsklopove).
Krenućemo redom:
- Pre tehničkog pregleda treba ukloniti naknadno ugrađene kofere, bisage, dodatni vizir ili dodatne farove. Nosači dodatnog vizira i kofera mogu ostati na motociklu.
- Ako dimenzije guma i diskova koje imate na motociklu nisu fabrički propisane nećete moći da prođete tehnički pregled. Tehnički pregled sa dimenzijama guma ili diskova koje ne propisuje proizvođač moćićete da prođete amo ako za njih imate dokumentaciju o atestu i homologaciji.
- Motocikl mora imati blatobran (ako ga je imao kadaje izašao iz fabrike - a najveći broj jeste) na koji je zakačena registarska tablica. Tehnički ne možete proći ako je registarska tablica zakačena na drugo mesto na motociklu
- Tehnički ne možete proći ako ste fabričko osvetljenje modifikovali. Najčešći slučaj je ugradnja ksenon svetala. Takva svetla morate skinuti i vratiti orginalna pre odlaska na tehnički pregled.
- Posebno se skreće pažnja na svetlosnu grupu ako motocikli ili mopedi dolaze iz Engleske, Australije ili USA. Kod motocikala iz Engleske i Australije snop svetlosti više osvetljava levu stranu a trebalo bi suprotno (desna strana snopa koja ide uz ivičnjak treba da bude jača od leve koja osvetljava suprotnu traku). Kod motocikala iz USA pokazivači pravca su često drugačije boje od propisanih u Srbiji. Ta boja bi trebala da bude AMBER žuta.
- Registarska tablica motocikla ili mopeda mora biti osvetljena.
- Izduvni sistem na motociklu mora biti identičan onom koji je ugrađen u fabrici
- I na kraju ostaje da definišemo razliku između motocikla i mopeda. Da biste registrovali moped potrebna je potvrda proizvođača da je maksimalna brzina koju može da razvije 45km/sat. To je i glavna razlika izme]u motocikla i mopeda. Prilikom registracije moped dobija tablice žute boje i registruje se svake godine.
Ako se na tehničkom pregledu ustanove nedostaci zbog kojih nije moguće proći tehnički pregled vlasniku motornog vozila se daje rok od tri (3) dana da otkloni uočene nedostatke. Ako se nedostaci ne mogu otkloniti u roku od tri daana ili ih vlasnik ne otkloni u tom periodu tehnički pregled se mora ponovo platiti. Cena tehničkog pregleda za motocikle se kreće u rasponu od 4500 do 6000 dinara.
Za sve informacije u vezi registracije i tehničkog pregleda motocikala pozovite 063 1557 001
- Korisni članci