Svi detalji oko kompletne procedure izbora, kupovine, transporta, carinjenja i registracije polovnog vozila iz neke od inostranih zemalja. Šta sve treba uraditi i predvideti, na koji način se obezbediti i kako izbeći moguće komplikacije.
1. KORAK – Izbor automobila
Prvi korak u ovoj avanturi je izbor automobila preko interneta. – Kada kupujete polovan automobil iz inostranstva, pri izboru je najvažnije da napravite kalkulaciju isplativosti uvoza. Naime, mnogi nisu upoznati sa činjenicom da će u nekim slučajevima troškovi uvoza nadmašiti vrednost vozila, ili barem dovesti u pitanje isplativost ovakvog načina kupovine vozila. Dakle, pre upuštanja u ovu avanturu, potrebno je barem okvirno odrediti troškove uvoza. Za informacije o troškovima uvoza, najbolje je da koristite kalkulator troškova uvoza i carine vozila. Na osnovu dobijenih podataka o vozilu koje želite da kupite stručni tim špeditera izračunava poresku osnovicu, troškove carine i poreza, kao i zavisne troškove uvoza. Savetodavne usluge i pomoć pri izboru vozila, kompletan uvoz, kao i uslugu carinskog zastupanja možete naći u adresaru preduzeća za špediciju – (adresar špeditera) Srbije. Kada na internetu tražite automobil za koji ste zainteresovani, i određujete troškove uvoza, trebalo bi da pronađete i rezervišete ne jedan, nego barem nekoliko automobila koje biste želeli da kupite, jer ne znate šta ćete zaista zateći kada nakon nekoliko dana dođete na neki inostrani plac. Treba imati u vidu da se oni najjeftiniji sa prvih oglasnih strana brzo prodaju i da prodavac svakako neće čekati baš Vas. Drugo, ono što u stvarnosti na dnevnom svetlu vidite može biti mnogo drugačije i lošije od onoga što ste videli na intemetu jer se na monitoru ne mogu videti sitnija oštećenja i ogrebotine, a pogotovo ne da li je vozilo farbano. Zato je dobro da unapred imate pripremljen plan koji automobil sledeći gledate, uz nadu da će od tri ili četiri vozila koja ste rezervisali bar jedan zadovoljiti Vaše kriterijume. Potrudite se da vozila koja ste izabrali budu ako ne baš sa istog, onda bar sa placeva koji su što bliži jedan drugome, kako ne biste morali da gubite mnogo vremena u prevozu i snosite dodatne troškove. U svakom slučaju, računajte na to da nećete stići da završite sve u jednom danu i unapred preko interneta rezervišite smeštaj u nekom hotelu ili pansionu, a ako ne idete na put svojim vozilom, rezervišite i rent-a-car jer će Vam se to svakako više isplatiti od taksija. Ako idete u Nemačku, izbe¬gavajte manje placeve i birajte veće auto-kuće jer je tu mnogo manja šansa da Vam podvale za kilometražu i prodaju Vam vozilo koje je prešlo mnogo više nego što stoji na meraču.
U inostranstvu se hotelski i pansionski smeštaj uglavnom rezerviše unapred putem inteneta i ukoliko to ne učinite, može Vam se desiti da ne nađete mesto u nekom jeftinijim hotelu.
Spisak saveta iz prvog koraka
IZRAČUNAJTE TROŠKOVE UVOZA
REZERVIŠITE VIŠE VOZILA – na placevima koji su blizu jedan drugom
REZERVIŠITE PRENOĆIŠTE – blizu placeva
REZERVIŠITE I RENT-A-CAR – ako ne idete svojim vozilom, a ne odgovara Vam taksi
PROVERITE DA LI VOZILO IMA SERVISNU KNJIŽICU
Na većim i poznatijim placevima uz većinu automobila daju i originalnu servisnu knjižicu u kojoj je precizno zabeleženo šta je kada menjano i koliko je vozilo zaista prešlo.
2. KORAK – Rezervacija EUR1 i COC dokumenta
Nažalost, novi propisi koji u Srbiji važe od proleća 2014. godine umnogome su iskomplikovali proceduru za registraciju polovnih automobila uvezenih iz inostranstva. Mi smo jedina zemlja u kojoj se takvo vozilo ne može registrovati bez COC dokumenta, odnosno potvrde proizvođača o tehničkim karakteristikama vozila, koju bi, navodno, sva novija vozila trebalo da imaju. U stvarnosti, imaju ga uglavnom Nemci, Austrijanci, Švajcarci i Belgijanci. U Francuskoj i Holandiji neka vozila ga imaju, neka nemaju, a u Italiji skoro niko nema COC. Nabavka tog dokumenta obično traje duže od jednog dana i vadi se kod tamošnjeg predstavnika proizvođača. COC dokument Vam u inostranstvu može izdati bilo koji ovlašćeni prodavac za marku vozila koju ste kupili. Ukoliko predstavnik proizvođača odbije da Vam izda potvrdu, birajte neki drugi automobil za koji ćete moći da je dobijete. Alternativa je da uvezete vozilo bez COC dokumenta i da posle u Srbiji platite između 60 i 120 evra predstavniku proizvođača marke koju ste kupili, kako bi Vam izdao tipsku potvrdu bez koje ne možete obaviti ispitivanje vozila.
Isto važi i za EUR1 obrazac. To je za naše državne organe jedini validan dokaz da je vozilo evropskog porekla i ako ga nemate, moraćete da platite carinu od 12.5%, a osnovicu će Vam odrediti na osnovu kataloške vrednosti vozila. Nažalost, od ove godine se koristi katalog Centra za motona vozila AMS Srbije, u kojem je vrednost vozila uglavnom veća od realne tržišne vrednosti. Zbog svega, najbolje je da već u prvom kontaktu sa prodavcem (mejlom ili telefonom) proverite da li ima ovu dokumentaciju i kako je možete nabaviti. Dakle, COC document se u Srbiji može zameniti znatno skupljom potvrdom proizvođača, a ako ne nabavite EUR1 dokument, moraćete da platite carinu. Samostalna kupovina i uvoz polovnih automobila iz inostranstva može biti najbolji način da za novac koji ste pripremili za kupovinu automobila, pazarite najbolje što možete. Da li će međutim zaista biti tako i koliko se direktna kupovina u inostranstvu isplati u poređenju sa kupovinom već uvezenog automobila sa nekog od placeva, zavisi od slučaja do slučaja. Neki nabavku vozila u inostranstvu smatraju suviše komplikovanom i složenom zarad uštede koja se na taj način može ostvariti, a drugi opet misle da se samo tako može izbeći mačka u džaku i zamka sa lažnom kilometražom. A u stvari, najviše je onih koji zapravo i ne znaju kako izgleda kupovina automobila van Srbije, ili su o tome samo nešto načuli.
3. KORAK – Putovanje
Način putovanja do mesta kupovine sami birate, ali imajte na umu da će Vam tamo trebati vozilo da se prebacite od placa do placa, da izvadite sva neophodna dokumenta i eventualno da se odvezete do mesta gde ćete prenoćiti. Taksi nije baš isplativa opcija, jer ne možete unapred znati kuda ćete sve ići u toku dana, a ako iznajmljujete rent-a-car, imajte u vidu da morate posedovati kreditnu karticu, jer malo koja inostrana kompanija prihvata depozit u gotovini. Možda je najzgodnije da na put krenete svojim vozilom, ili sa nekim u društvu, mada autobuski prevoz u jednom pravcu i rent-a-car takođe mogu biti prihvatljiva opcija. Šanse da za jedan dan izaberete automobil, pribavite sva dokumenta i uveče krenete natrag su zaista male. Trebalo bi da Vam se svidi baš prvi ili drugi automobil koji ste došli da pogledate na istom placu, da prodavac ima unapred pripremljen i EUR1 i COC obrazac, ili da ga dobijete istog dana do kraja radnog vremena, što je malo verovatno. Ako smeštaj niste rezerevisali unapred, možete to učiniti i na licu mesta preko www.booking.com sa ponudom hostela, pansiona i hotela u mestu u kojem se nalazite.
Okvirne cene putovanja do Minhena preko Mađarske u nekoliko varijanti:
Svojim vozilom oko 200 evra
Autobus + rent-a-car oko 70 evra jedan smer, plus oko 80 evra rent-a-car jedan dan
Prevoz avionom 260 – 500 evra + rent-a-car 80 evra
4. KORAK – Provera automobila i izbegavanje prevare
Kad stignete na plac na kojem se nalazi automobil koji Vas interesuje, trudite se da ga pregledate na dnevnom svetlu, nikako na slabo osvetljenim parkinzima ili garažama. Ako sumnjate u kilometražu, detaljno pregledajte najpre enterijer i proverite koliko su izlizane pedale nožnih komandi, obruč upravljača, ručica menjača i ručne kočnice, tapacirung vozačevog sedišta i vrata, kao i sigurnosni pojas. Tragove havarije možete potražiti u ćoškovima motorskog prostora i prtljažnika gde obično ostaju nepotpuno ispeglani ili loše ofarbani delovi. Pri davanju kontakta, lampica erbega treba da zasvetli i ugasi se, a proverite i da li rade svi podizači.
Snažno pritisnite jedan kraj karoserije i ako se vozilo zaljulja, to je znak da su amortizeri dotrajali, što se moze zaključiti i po dotrajalim gumama na šoljama. Ako na potpuno ravnoj podlozi automobil stoji nagnuto, to znači da i opruge uskoro treba zameniti. Motor u leru treba da radi mirno i ravnomerno, što možete proveriti na obrtomeru. Otvorite haubu i skinite čep za dolivanje ulja. Kada iz otvora izlazi dim dok motor radi, to je pokazatelj da nešto nije u redu sa karikama, ventilima ili klipovima. Iz auspuha ne sme da curi vodena para. Plavičasti izduvni gasovi ukazuju na pojavu ulja i pohabanost motora. Ako je ikako moguće, izmerite kompresiju u servisu pre kupovine.
Na većim inostranim placevima obično ima dosta kupaca, pa budite strpljivi i nemojte očekivati da će prodavac svesvoje vreme posvetiti Vama.
Što se tiče legalnosti, jedino što možete na licu mesta proveriti jesu broj šasije i motora. Na fabrički ispisanim brojevima svi znaci su iste veličine i ujednačeno razmaknuti. Ako je neki broj slabije ili jače ugraviran, razmak među njima nije svuda isti ili simboli nisu poravnati, to može značiti da je broj šasije prepravljan.
5. KORAK – Plaćanje
Plaćanje – najbolje preko računa. Kakvu god fakturu ili kupoprodajni ugovor da donesete na našu granicu, carina Vam je najverovatnije neće priznati, ukoliko ste vozilo platili gotovinom. Jedinim validnim dokazom smatra se izvod iz banke, pa je najbolje i najjednostavnije da imate otvoren račun u banci sa kojeg u nekoj inostranoj banci možete prebaciti dogovorenu sumu na račun prodavca. Bez validnog dokaza o uplati, osnova za carinu i porez biće obračunata prema pomenutom katalogu AMS Srbije, u kojem su vozila skuplja nego u realnosti, pa će Vas dažbine koštati više.
Osim toga, iz zemlje sa sobom ne možete izneti više od 10.000 evra u gotovini, što može biti problem ako putujete sami, a hteli ste da kupite neki skuplji automobil. Takođe, kad nemate toliko gotovine sa sobom, mnogo je manja šansa da budete opljačkani, što se našim državljanima često dešava.
Izbegavajte kupovinu od fizičkog lica, jer onda morate sami da vadite EUR1 i COC obrazac kod ovlašćenog servisera ili prodavca ako niste unapred dogovorili sa prodavcem da Vam pribavi te dokumente.
Ukoliko ipak kupujete vozilo od fizičkog lica, potrebno je da kupoprodajni ugovor overite kod njihovog ovlašćenog notara kako biste pred našom policijom imali validan dokaz o vlasništvu. Ako kupujete na placu, prodavac će Vam izdati fakturu i udariti pečat tako da nikakva dodatna overa nije potrebna.
Postoji opcija i da platite kreditnom karticom i dobijete slip koji će Vam uz fakturu biti autentičan dokaz da ste vozilo kupili po navedenoj ceni. U tom slučaju, najbolje je da imate karticu koja je vezana isključivo za devizni račun, a ne i za tekući, kako Vam banka ne bi vršila konverziju u evre po nekom svom kursu. Jednostavno, na računu imate evre i sa njega se skida toliko koliko platite u evrima. Naravno, uplatite na račun onoliko koliko planirate da potrošite pre odlaska na put.
6. KORAK – Priprema za povratak u Srbiju
Najpre treba znati da su vozila kojima potvrda o tehničkoj ispravnosti nije istekla obično malo skuplja. Od toga, međutim, zavisi i kakve ćete probne tablice izvaditi. Na primer, u Nemačkoj, u kojoj naši ljudi najčešće kupuju vozila, možete dobiti žute i crvene probne tablice ili ZOLL tablice, kako se tamo zovu. Ako je istekao tehnički pregled, u obzir dolaze samo žute tablice, koje koštaju od 80-120 evra, u zavisnosti od osiguravajuće kompanije, a osiguranje važi 5 dana. Za vozila čija tehnička ispravnost još uvek važi, vade se crvene tablice, koje zavisno od dužine osiguranja mogu koštati od 160-200 evra i uglavnom se uzimaju na period od 15 do mesec dana. Suprotno nekim mišljenjima i tumačenjima, ovakva vrsta osiguranja, osim u zemljama EU, važi i u Srbiji.
Kada izaberete vozilo, platite ga i dobijete fakturu koja praktično predstavlja kupoprodajni ugovor i dokaz da ste Vi novi vlasnik, sledeći korak je odlazak do ustanove specijalizovane za registraciju vozila. Tamo predajete fakturu i originalnu saobraćajnu dozvolu, a dobijate novu na svoje ime (ako ima mesta u originalnoj, upisaće Vas kao novog vlasnika ispod starog, a ako ne, dobićete potpuno novu) i probne tablice za koje plaćate osiguranje. Od prodavca, u skladu sa prethodnim dogovorom, tražite EUR1 obrazac kako biste imali dokaz da je vozilo evropskog porekla i kako biste izbegli plaćanje carine u Srbiji.
U Nemačkoj, Austriji i Belgiji, skoro svako vozilo ima COC dokument, u Francuskoj i Holandiji poneko, a u Italiji skoro nijedno nema, pa Vam ne gine plaćanje potvrde od predstavnika proizvođača u Srbiji. Dakle, ako vozilo ne šlepujete nego ga vozite u Srbiju, obavezno morate izvaditi probne tablice i platiti osiguranje za najmanje pet dana. Osim što košta preko 100 evra, tehnički pregled u inostranstvu je vrlo rigorozan i podrazumeva detaljnu kontrolu svake sitnice počev od izduvnih gasova, pa do metlica brisača, a ako se ispostavi da je bilo šta neispravno, moraćete da platite i popravku.
7. KORAK – Prijava vozila na granici i špedicija
Za vozilo koje ste kupili u inostranstvu morate izvaditi izvoznu carinsku deklaraciju. To možete učiniti u mestu u kojem ste kupili vozilo na njihovoj carini ili na izlasku iz bilo koje druge zemlje članice EU. Taj dokument možete izvaditi i na licu mesta kod prodavca, jer većina velikih placeva ima i takvu uslugu, a morate ga overiti u poslednjoj zemlji na teritoriji EU iz koje izlazite na putu ka Srbiji (najčešće su to Hrvatska i Mađarska) i ta overa je dokaz da je vozilo izašlo iz EU. Kada stignete u Srbiju, najpre se obraćate špediteru na granici. Na svakom prelazu, pored punkta AMSS, nalazi se po nekoliko firmi koje pružaju usluge špedicije, prodaju vinjete za strane zemlje i slično. Nekom od njihovih predstavnika predajete overenu izvoznu deklaraciju, fakturu ili kupoprodajni ugovor overen kod notara i saobraćajnu dozvolu. On priprema dokumentaciju za carinjenje, popunjava jedinstvenu carinsku ispravu (JCI), izdaje Vam graničnu prijavu ili propratnicu, kako je mnogi zovu, i upućuje Vas na carinsku ispostavu najbližu Vašem mestu boravka ili na neko drugo mesto na kojem želite da obavite konačno carinjenje. Usluga granične špedicije košta između 30 i 50 evra. Carinik će proveriti kilometražu i uporediti brojeve šasije sa podacima iz saobraćajne dozvole, čime je ovaj deo procedure završen.
Dokumenta za ulaz u Srbiju:
IZVOZNA CARINSKA DEKLARACIJA
FAKTURA ILI OVEREN KUPOPRODAJNI UGOVOR
SAOBRAĆAJNA DOZVOLA
SERVISNA KNJIŽICA (EVENTUALNO)
Na izabrano carinsko skladište morate stići u roku od 72 sata od dobijanja granične prijave na ulasku, jer u suprotnom pravite carinski prekršaj za koji je predviđena visoka kazna kao i moguće oduzimanje vozila. Na carini obavezno priložite i originalnu servisnu knjižicu, ukoliko je imate, jer se i to može uzeti kao dokaz o stanju vozila i pređenoj kilometraži, što će kasnije uticati na visinu osnovice za carinu i porez.
8. KORAK – Dilema: Voziti ili platiti šlepovanje?
Kada ste završili sve formalnosti na carini i ušli u našu zemlju, dolazite u veliku dilemu, da li da put nastavite na točkovima ili da platite šlep službu, jer iz nekog razloga probne tablice ne možete dobiti bez uverenja o ispitivanju koje tek nakon pregleda u ovlašćenoj laboratoriji izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja. Zajedno sa privremenim tablicama koje ste izvadili u zemlji u kojoj ste kupili vozilo, dobili ste i polisu osiguranja. Spisak zemalja u kojima to osiguranje važi, naznačen je na polisi, a na njemu se nalazi i Srbija, kao članica podsistema registarske oznake. Prema tome, to osiguranje definitivno važi i kod nas, ali je veliko pitanje da li naš državljanin koji je vozilo kupio u inostranstvu, ima pravo da ga vozi i u Srbiji. Bilo logično da ima, jer poseduje dokaz da ga je upravo kupio i izvadio probne tablice na svoje ime. Iako je očigledno da te tablice važe samo 5 dana i da je njihova jedina svrha da se vozilo transportuje do mesta gde će biti pregledano i ocarinjeno, u praksi možete imati problem.
Član 273 Zakona o bezbednosti saobraćaja kaže da vozilom registrovanim u inostranstvu na našim putevima ne mogu upravljati lica koja imaju stalno prebivalište u Srbiji. Izuzetak su oni koji imaju odobreno privremeno boravište u inostranstvu do 6 meseci, kao i članovi njihove uže porodice i lica koja upravljaju rent-a-car vozilima. Pošto ništa ne piše za vozilo koje je upravo kupljeno i privremeno registrovano, policajci na terenu to najčešće tumače kao kršenje ovog propisa. Da li ćete rizikovati ili dodatno platiti šlepovanje, na Vama je da odlučite. Kazna za vožnju automobila registrovanog u inostranstvu je od 15.000 do 30.000 dinara.
9. KORAK – EUR1 i cena
Na carinarnici u Vašem mestu boravka radi se konačno carinjenje za koje opet morate angažovati carinskog zastupnika i pripremiti fakturu, saobraćajnu dozvolu, izvoznu deklaraciju i graničnu prijavu koju ste dobili na ulasku u zemlju. Osnovicu za obračun carine i poreza odrediće carinski organi. Čak iako ste platili preko računa ili karticom ili posedujete dokaz da je cena onoliko plaćena koliko piše na fakturi, moguće je da ona neće biti uzeta u obzir, već će biti obračunata po katalogu AMSS, što će Vas verovatno više koštati. To se uglavnom dešava kada je upadljivo niža cena za takvu vrstu vozila, ali u suštini nema pravila. Iz nekog razloga, ako se na vozilu nalaze neke dobre felne ili spojleri, to je za naše carinike znak luksuza, pa očekujte da nećete jeftinije proći. Ako imate EUR1 obrazac ili napomenu na fakturi, nećete platiti carinu od 12.5 %, a na obračunatu osnovicu, zaračunaće Vam 20 % PDV-a. Automobil na carinskom skladištu ostaje nekoliko dana, obično od dva do pet, a nakon toga Vas pozivaju i dobijate carinski račun da platite porez, a on će Vam trebati i pri registraciji vozila. Od ostalih troškova treba platiti još i oko 14.000 dinara za troškove ležarine, očitavanje brojeva šasije i motora, kao i za izradu carinske deklaracije. Carinjenje možete obaviti pre ili posle pregleda u ovlašćenoj laboratoriji, ali bez uverenja o ispitivanju vozila koji nakon pregleda izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja ne možete registrovati vozilo, bez obzira što je uvezeno i ocarinjeno. Dakle i za automobile koji su očigledno proizvedeni u Evropi morate imati EUR1 obrazac da ne biste platili carinu, a osnovicu za carinu i porez određuju carinski organi.
10. KORAK – Tehnički pregled i registracija
Pre ili nakon carinjenja vozila morate obaviti obavezan pregled u nekoj od ovlašćenih laboratorija. On nije komplikovan a podrazumeva proveru homologacije i verodostojnosti tehničkih podataka. Zato je važno da imate COC obrazac a, a ako ga niste nabavili, postoje dva rešenja. Prvo i najjeftinije jeste da od centra za motorna vozila AMS Srbije dobijete potvrdu o tehničkim karakteristikama, koja košta 3.000 dinara. Međutim, ukoliko u njihovoj bazi nema podataka za to vozilo, moraćete da se obratite predstavniku proizvođača i od njega tražite potvrdu. U zavisnosti od marke, ta potvrda košta između 7.000-13.000 dinara. Od ostalih dokumenata za tehnički pregled potrebno je da imate zahtev za izdavanje potvrde, overenu fotokopiju saobraćajne dozvole i dokaze o uplati naknade i republičke administrativne takse, a sve to, zajedno sa pregledom i uslugom izdavanja uverenja, košta oko 12.000 dinara i to ako imate COC dokument.
Računajte na to da nakon obavljenog pregleda nećete odmah dobiti uverenje o ispitivanju bez kojeg ne možete registrovati vozilo. Čeka se između 10-30 dana, mada je u poslednje vreme taj period malo kraći, jer je procedura ubrzana. Kada konačno dobijete uverenje, možete odvesti vozilo na tehnički pregled i registrovati ga.
Dokumenta za registraciju:
JCI i CARINSKI RAČUN
FAKTURA ILI OVEREN KUPOPRODAJNI UGOVOR
SAOBRAĆAJNA DOZVOLA
UVERENJE OISPITIVANJU AMSS ILI DRUGE OVLAŠĆENE USTANOVE