Da li ste nekada, dok sedite u kolima, razmišljali kroz šta je sve prošao vazduh dok nije dospeo do vas u automobilu? Kroz kakve sisteme u automobilu je prošao i odakle on potiče?
Odgovor je očigledan. To je onaj isti vazduh koji nas okružuje ali je sistemom kanala i filtera ubačen u kabinu automobila. Znači to je vazduh iz našeg okruženje, odnosno iz spoljašnje sredine u kojoj se automobil trenutno nalazi. Da, da… u pravu ste to je isti onaj vazduh iz gradske gužve pun smoga i štetnih čestica, iz auspuha drugih automobila, ali i onaj vazduh pun polena kada automobil vozite kroz šumu ili livade. Sada vam postaje jasnije da je ventilacioni sistem u automobilu veoma odgovoran za naše zdravlje. Šta zapravo čini taj ventilacioni sistem i da li je on različit za automobile sa klima uređajem od onih bez? I kod automobila sa klima uređajem (oni su danas najčešći) i bez klima uređaja mora postojati ventilacioni sistem za ubacivanje vazduha u kabinu. Kod automobila sa klima uređajem (auto klima) vazduh koji se ubacuje iz spoljašnjosti prelazi preko isparivača koji ga hladi dok kod automobila bez klime vazduh biva upumpan direktno u kabinu.
Zajedničko za oba ventilaciona sistema je to da imaju filter koji filtrira spoljašnji vazduh pre ubacivanja vazduha u kabinu automobila. Taj filter se zove filter kabine, a poznat je i kao polen filter. Sada je jasno da kvalitet vazduha koji udišemo u kolima direktno zavisi od kvaliteta filtriranja spoljašnjeg vazduha tj. kvaliteta filtera kabine.
Njegova osnovna funkija je čišćenje vazduha koji struji od spolja ka unutrašnjosti automobila (filtrira prašinu i druge nečistoće) i štiti ventilacioni sistem od taloženja i razvoja nečistoće, na ventilatoru ili ventilacionim kanalima. Pored izbora filtera prilikom zamene bitni su i servisni intervali. Kada i kako se vrši zamena filtera kabine?
Zamena filtera kabine spada u redovne periodične servise zamene svih filtera (mali i veliki servis). Znači da prilikom svakog redovnog servisa treba raditi i zamenu filtera kabine. Uvek treba izbegavati varijenate čišćenja zaprljanog filtera (produvavanje na kompresoru ili neki drugi vid reparacije postojećeg…). Indikatori da je potrebna zamena filtera kabine su i neprijatan miris iz ventilacije prilikom rada ventilatora ili klime. U slučaju da ventilacija ne može da odmagli stakla po hladnom i kišnom vremenu, pouzdan je znak da filter kabine ne funkcioniše pravilno.
Vrste filtera kabine
Najpopularnija i najjeftinija vrsta polen filtera je od papira – on hvata samo obične nečistoće, poput prašine i delova listova. Obično ima tri sloja: početni, srednji i noseći i izrađen je od materijala sa povećanom otpornošću na vlagu. Skuplja, ali i efikasnija opcija je kupovina karbonskog filtera (filter sa aktivnim ugljem): ima dodatni, četvrti sloj sa aktivnim ugljem, zbog čega izgleda zaprljano (tamne boje). Osnovna karakteristika filtera sa aktivnim ugljem je mnogo veća efikasnost u filtriranju vazduha. Takav filter bolje sprečava štetne supstance (toksine, teške metale, nikotin, sumporne okside i mnoge druge nečistoće) i ograničava prodiranje neprijatnih mirisa što običan filter ne može. Karakteristike filtera sa aktivnim ugljem dolaze do izražaja kada mala deca ili ljudi sa alergijom putuju automobilom.
Na slici ispod možete pogledati karakteristike BOSCH filtera kabine i to: FILTER*, Bosch filter za kabinu sa aktivnim ugljem i standardni filter kabine. Ove filtere možete ugraditi u ovlašćenim Bosch car servisima čiju mrežu možete pogledati OVDE. Napominjemo da u toku meseca maja 2021 godine uz svaku zamenu filtera kabine na poklon dobijate majicu sa logom BCS 100.