Vožnja u Beogradu, kao uostalom i u svim višemilionskim metropolama, može biti veoma stresna i komplikovana aktivnost. Upravljanje automobilom po beogradskim ulicama zahteva mnogo snalažljivosti, ali i dosta koncentracije i strpljenja kako biste se na pravi način izvukli iz onih najfrekventnijih delova grada. Pripremili smo savete za vožnju u Beogradu tj. cake za saobraćaj u Beogradu koje vam mogu olakšati svakodnevicu.
Ono što može biti problem kod naših vozača, jeste promena Zakona o saobraćaju 2009. godine. Iako je prošlo skoro 10 godine od uvođenja novih propisa, mnogim starijim vozačima, koji su položili pre tog zakona, jeste malo teže da se naviknu i jednostavno nisu upoznati sa svim novostima.
Ipak, činjenica je da bi se gužve u Beogradu, kao i svađe i problemi oko parking mesta, lakše izbegle kada bi naši vozači pažljivije pratili saobraćajnu signalizaciju. Osim strogih pravila za koje se svim vozačima čini da su tu samo kako bi otežali vožnju i učinili je komplikovanijom, postoji i nekoliko propisa koji bi vaš put učinili značajno lagodnijim – samo da ste upoznati sa njima.
Parking u Beogradu – saveti za lakše snalaženje
Novim vozačima i svima onima koji nemaju iskustva u vožnji po Beogradu, problem mogu predstavljati nepoznavanje onih osnovnih “caka” koje se uče i stiču samo iskustvom i svakodnevnim savladavanjem istih. Pored adekvatne primene saobraćajnih pravila na ulicama, važno je napomenuti da ako neko želi da savlada saobraćaj u Beogradu, korisno je i da zna kako funkcioniše parking u Beogradu, koji igra bitnu ulogu kada su saobraćajne aktivnosti u pitanju.
U Beogradu postoji nekoliko javnih garaža u kojima vozači mogu parkirati svoj automobil, a svakako najpoznatiji parkinzi su: Parking Slavija, Parking Kamenička, Parking Novi Beograd, Parking Ada Ciganlija… Važno je napomenuti da je u Beogradu na snazi zonsko parkiranje – pa tako postoje crvena, žuta i zelena zona kada je reč o širem centru grada. Tu je vremenski ograničeno parkiranje, dok u ostalim delovima grada postoji plava (opšta) zona, koja nema takva ograničenja. Ono što bi vozači još trebalo da znaju jeste da Parking servis Beograd naplatu parkiranja primenjuje samo radnim danima (od 7 do 21 sat) i subotom (od 7 do 14 sati). Nedeljom je parkiranje BESPLATNO!
Takođe, zanimljivo je da vozači u širokom luku zaobilaze žuta parking mesta, neretko rezervisana za razne institucije, ali ne znaju da rezervacija često nije doveka tj. da ne traje tokom celog dana. Na određenim parking mestima stoje table na kojima piše od kad do kad je zabranjeno parkiranje, a sve pre i posle toga je dozvoljeno za sve koji požele da tu parkiraju svojnautomobil. Ipak, ako takva tabla ne postoji, onda je zabrana parkiranja na datom mestu celodnevna. U praksi se pokazalo da su takva parking mesta “zauzeta” najčešće od 7 do 17 časova.
Žuta traka – da li je baš uvek zabranjena svim vozačima?
Gradska vožnja svakako iziskuje mnogo vremena i nerviranja, dodatno, jer je žuta traka zabranjena za vožnju “običnim vozačima”. Ipak, to je delimična, ali ne i potpuna istina. U pojedinim ulicama u Beogradu žuta traka je zabranjena za sva vozila osim za vozila gradskog saobraćajnog prevoza, taksija i vozila hitne službe. Međutim to važi samo u određenim vremenskim intervalima tokom dana. Ta vremenska odrednica “od-do” postoji u sedam ulica u gradu koje imaju žutu traku. Koje je to vreme, zavisi od određene ulice i propisa, ali je sigurno da je u svakoj ulici jasno naznačeno od kad do kad važi takvo pravilo. Imajući to na umu, umesto da se vozači guraju u dve trake, saobraćaj bi značajno mogao da se rastereti, a gužve da se smanje kada bi vozači privatnih automobila koristili tu mogućnost.
Period u kome je svima ostalima osim javnim gradskim službama zabranjeno kretanje žutom trakom, uglavnom je za vreme jutarnjeg i popodnevnog špica. Tako je od 7 do 9 sati ujutru i od 14 do 18 sati popodne, vožnja u žutoj traci ZABRANJENA u sledećim ulicama:
- Bulevar despota Stefana
- Sinđelićeva
- Bulevar Nikole Tesle
- Vojislava Ilića
- Sarajevska
- Hajduk Veljkov venac
- Balkanska
U ostalim delovima dana, van špiceva, ove ulice su obično prazne, pa mogu da ih koriste svi.
Tokom 24 sata vožnja žutom trakom je zabranjena u svim ostalim ulicama sa žutom trakom:
- Bulevar Mihaila Pupina
- Brankov most
- Brankova
- Kraljice Natalije
- Radnička
- Bulevar vojvode Mišića
- Vijadukt za Banovo brdo
- Kirovljeva
- Paštrovićeva
- Visoka
- Kralja Milana
- Terazije
- Kolarčeva
- Svetogorska
- Braće Jugovića
- Kraljice Marije
- Bulevar oslobođenja
Nepoštovanje ovih pravila vozača može da košta i do 5.000 dinara, pa se tako savetuje oprez, pogotovo što u mnogim ulicama koje imaju obeleženu žutu traku, postoje kamere u Beogradu koje prate i beleže sve nesavesne vozače u koje u nedozvoljenim terminima koriste žutu traku.
Ograničenje brzine u okolini škola – može biti podložno promenama
Okolina škole uvek je osetljiva saobraćajna tačka, sa razlogom. Usporiti pored škole stavlja se kao prioritet vozačima, sasvim opravdano, pa je za većinu ulica u kojima se nalazi škola vreme kada treba posebno prilagoditi brzinu od 7 sati ujutru do 21 sat uveče. Međutim, ukoliko neka škola ima samo prepodnevnu smenu, putar može da definiše da se skrati vreme za smanjenu brzinu u popodnevnim časovima. To svakako mora biti naznačeno u neposrednoj blizini škole, a može olakšati i ubrzati prohodnost pojedinih gradskih ulica. Ovo svakako ne umanjuje neophodnost da vozači vode računa u delovima grada gde se nalaze škole.
Ipak, ne treba praviti bauka od saobraćaja u Beogradu, ukoliko poštujete sve zakonski utvrđene saobraćajne propise i postavljenu signalizaciju na putu koja jasno ukazuje kada i kuda bi trebalo da idete, onda ni vožnja po najprometnijim ulicama prestonice ne bi smela da bude problem. Ovo se posebno odnosi na sve nove vozače, a pored pažljive vožnje i svakodnevnog sticanja iskustva, važno je i da se stalno vodi računa o automobilu, a morate znati i šta je sve neophodno kada je u pitanju registracija vozila.