Šlepanje vozila je nešto za šta se mnogi nadaju da im nikada neće trebati, pa se ni ne pripreme kako valja za ovu nenadanu okolnost.
Nažalost, potreba za šlepanjem vozila neminovno se svakome kroz vozačku karijeru desi makar jednom.
U situacijama kada niste upoznati kako da vučenje vozila obavite uz pomoć prijatelja ili prosto želite pouzdanu službu i profesionalnu uslugu, najbolje je pozvati službu za šlepanje vozila.
Međutim, pozitivno je biti informisan i upoznat sa svim informacijama koje se tiču šlepanja, ukoliko se desi da ga sami morate obaviti.
U nastavku saznajte sve što vas je zanimalo o šlepanju vozila.
Profesionalne službe za šlep pomažu na putu širom Srbije
Ma koja god da je vaša ruta putovanja unutar Srbije, posedovanjem broja profesionalne službe za šlepanje obezbedili ste sebi sigurnije putovanje.
Činjenica je da su vozači u Srbiji nedovoljno pouzdani, te bez neke preterane griže savesti krše saobraćajne propise tokom vožnje.
Pored toga, zbog finansijskih i drugih okolnosti, vozila često bivaju zanemarena i nedovoljno održavana.
Posledica svih ovih okolonosti jeste veliki broj saobraćajnih nezgoda širom zemlje, kao i ogroman broj kvarova, što profesionalcima za šlepanje daje dosta posla.
Bilo da vam je potrebna vuča havarisanih vozila u Nišu i drugim gradovima kao što su Novi Sad, Beograd i ostali, efikasna reakcija šlep službe i profesionalan pristup u najkraćem roku je nešto što možete očekivati.
Šta kaže zakon po pitanju šlepanja vozila?
Profesionalne službe za šlepanje vozila upoznate su sa svim zakonskim propisima i poštuju ih prilikom svog rada, ali ćete nekada šlepanje morati da obavite sami, pa nije loše biti upoznat sa pravilima.
Zakon o bezbednosti saobraćaja definiše pravila i normativ o vučenju vozila članovima broj 70. do 76.
Evo i kako izgleda tumačnje članova pomenutih zakona:
- član 70. – vučenje je zabranjeno na motoputu i autoputu, odnosno dozvoljeno je do prvog sledećeg isključenja kada se vozilo pokvari na nekoj od ove dve vrste saobraćajnica;
- član 71. – motorno vozilo sme da šlepa drugo motorno vozilo (izuzetak su motocikli i tricikli), samo u slučaju kvara;
- član 72. – vuča neispravnog vozila dozvoljena je pomoću užeta, krute veze ili vešanjem:
- užetom se ne sme šlepati vozilo sa neispravnim uređajima za upravljanje, zaustavljanje, teretno vozilo ili autobus;
- krutom vezom se ne sme šlepati vozilo kome je neispravan uređaj za upravljanje, ali ni ono čija je ukupna masa veća od vučnog vozila.
- član 73. – obavezno da na oba vozila rade svi znakovi signalizacije, kao i da budu postavljeni bezbednosni trouglovi;
- član 74. – šlepanje tokom noći i smanjene vidljivosti tokom dana moguće je samo u slučajevima kada su na vučenom vozilu uključena pozicona svetla ili kada vozilo koje vuče ima uključeno rotaciono svetlo žute boje;
- član 75. – dozvoljena brzina za vozilo koje vuče drugo vozilo je 40km/h , pri čemu razdaljina između njega i šlepanog vozila iznosi:
- 3 do 5 m kada se vuče užetom;
- može manje od 3 i to do 5 m kada se vuče krutom vezom.
- član 76. – vučenje natovarenog teretnog ili vozila sa priključnim vozilom dozvoljeno je do prvog mesta za pretovar ili otklanjanje kvara.
Obavezna i neobavezna oprema u vozilu
Zakon o bezbednosti u saobraćaju pored uslova pod kojima je dozvoljeno šlepati vozila, definiše i šta je obavezno, a šta preporučljivo imati u vozilu od opreme u ovom slučaju.
Ukoliko ne posedujete obaveznu opremu u svom vozilu, nećete moći da prođete ni tehnički pregled.
- sajla ili uže – propisan je razmak od 3 m između vozila kada se koristi poluga;
- reflektujući prsluk – obavezan je kada se nakon kvara na putu nalazite na kolovozu van vozila (preporuka je da vam bude uvek pri ruci, najbolje u kabini i to kako biste pre izlaska mogli da ga obučete);
- sigurnosni trougao – postavlja se iza pokvarenog vozila na putu, pa je takođe važno da bude pri ruci:
- postavlja se 50 m od vozila u van naselja;
- postavlja se na udaljenosti od 10 m u naselju.
- prva pomoć – može vam zatrebati i kada je automobil u funkciji;
- rezervni točak – od ovog pravila važi odstupanje kada vozilo ima run-flat gume ili set za popravku istih u vozilu.
Proverite i koja to oprema nije obavezna prema Zakonu, ali će vam možda biti od koristi u slučaju kvara vozila i pre šlepanja:
- dizalica;
- rezervne sijalice;
- aparat za gašenje požara;
- zimske gume;
- lanci za sneg.
Potrebna oprema, servisiranje vozila i provera stanja na putevima pred polazak značajno utiču na smanjenje kvarova i saobraćajnih nezgoda.
Šta je motoput i zašto je ovo važno u slučaju šlepanja?
Iako su sve druge okolnosti vozačima jasne, potrebno je definisati motoput, zbog toga što dolazi do zabune po ovom pitanju.
Mnogi se prevara mišlju da je motoput svaki put koji nije autoput, odnosno svaka magistrala, međutim okolnosti nisu takve.
Motoput predstavlja deo puta obeležen posebnim saobraćajnim znakom plave boje na kraju i početku relacije, sa dozvoljenom brzinom kretanja od 50km/h do 100 km/h, namenjen za motorna vozila.
Nadamo se da smo uspeli da otklonimo sve nedoumice po pitanju šlepanja vozila i da će vam postupanje u ovoj situaciji nakon čitanja teksta biti mnogo jednostavnije.