Posmatrajte vaše vozilo kao svoje telo.
Kao što idete na redovne sistematske preglede radi prepoznavanja “falinki” u vašem telu i obavljate prevenciju radi zaštite od potencijalih tegoba, isto to morate raditi i sa vašim vozilom.
U ovom slučaju, sistematski pregled će biti mali i veliki servis, dok će ulogu doktora preuzeti automehaničar.
Krokodil dizalice i druga oprema i alati pomažu automehaničarima da “pregledaju” automobil, saniraju potencijalne nedostatke, spreče veće kvarove u budućnosti i produže životni vek automobilu.
U nastavku saznajte kada se rade mali i veliki servis, kao i šta podrazumevaju ove “kontrole”.
e upoznati kako da vučenje vozila obavite uz pomoć prijatelja ili prosto želite pouzdanu službu i profesionalnu uslugu, najbolje je pozvati službu za šlepanje vozila.
Međutim, pozitivno je biti informisan i upoznat sa svim informacijama koje se tiču šlepanja, ukoliko se desi da ga sami morate obaviti.
U nastavku saznajte sve što vas je zanimalo o šlepanju vozila.
Kada se obavlja mali servis?
Odgovor na pitanje kada se radi mali servis veoma je jednostavan:
- Na svakih 10.000 pređenih kilometara ili jednom godišnje.
Međutim, ovo je samo predlog i preporuka, ali održavanje vozila možete obavljati i češće ili ređe prema potrebama.
Razmak između malih servisa se smanjuje kada se vozi u ekstremnim uslovima, vuče teret ili svakodnevno po gradu, jer se vozilo više troši.
Mali servis spada u redovno održavanje vozila, jer se obavlja svake godine bez izuzetka. Redovno održavanje malim servisima smanjuje mogućnost pojave većih i skupljih kvarova.
Pored neophodne ispravnosti vozila za vožnju i smanjivanje mogućnosti za nepredviđene kvarove, redovan mali servis znač i bezbednost u saobraćaju.
Šta podrazumeva mali servis?
Iako mnogi vozači funkcionišu po principu kupi auto i vozi, smatramo da je zaista važno biti upoznat sa time šta podrazumevaju popravke i servisiranje vozila.
Samo tako ćete biti upoznati sa potencijalnim poteškoćama koje vas mogu snaći na putu. Između ostalog, ukoliko dobro poznajete funkcionalnost i potrebe automobila, teže će biti majstorima da vas zavrnu i obrlate, a verujte nam na reč, da takvi majstori iako u manjini, ipak postoje.
Evo i promene kojih delova podrazumeva mali servis automobila:
- Ulje i filter ulja – ulje predstavlja sredstvo za podmazivanje, koje omogućava nesmetan rad pokretnih i nepokretnih delova unutar vozila. Ukoliko nema ove tečnosti, postoji šansa za kvarom delova i nepravilnim radom. Filter sa druge strane ima zadatak da prikuplja sitne čestice u ulju, pa je i ovaj deo potrebno menjati kada i samu tečnost;
- Filter vazduha – ovaj filter ima ulogu da prikuplja nepoželjne čestice kako ne bi ušle u automobil. Potrebno je menjati ga redovno, dok zamenske aktivnosti poput usisavanja nisu preterano efikasne;
- Filter goriva – posebno značajan za motore koji rade na dizel, pa se za njih predlaže promena filtera na svakom malom servisu;
- Filter kabine – filter klime, kako se još naziva, značajan je iz ugla čistog vazduha unutar kabine vozila. Svaki proizvođač propisuje način čišćenja, o čemu su automehaničari dovoljno upoznati.
Kada se obavlja veliki servis?
Veliki servis takođe spada u redovno održavanje automobila, iako se izvodi značajno ređe nego što je to slučaj kod malog servisa.
Preporuka je obaviti ga na svakih 60.000 do 80.000 pređenih kilometara, odnosno 5 do 6 godina prosečne vožnje.
Sjajno je što kada jednom uradite veliki servis, narednih 5, 6, pa nekada i više godina ne morate razmišljati o ovoj obavezi. Pored veće bezbednosti tokom vožnje, manje mogućnosti većih kvarova i sličnog, urađen veliki servis veliki je plus kada želite prodati svoje staro vozilo.
Šta podrazumeva veliki servis?
Za razliku od malog servisa koji se prevashodno bavi zamenom filtera i sitnijim popravkama, veliki servis se odnosi na pregled i popravku važnijih delova automobila.
Evo i koje su to popravke koje uključuje veliki servis:
- Zamena zupčastog kaiša – ovaj deo automobila ima izuzetno važnu ulogu prilikom pokretanja automobila, zbog toga što je sprega u mehanizmu za startovanje motora;
- Zamena španera zupčastog kaiša – španer služi za zatezanje kaiša, pa je moguće zameniti samo njega, tako da se ne izgube performanse zupčastog kaiša;
- Zamena rolera kao dela za funkcionisanje mehaizma zupčastog kaiša;
- Zamena klinastog kaiša – njegova uloga jeste da pokreće dodatne delove na motoru, poput alternatora, pumpe za vodu i kompresora klima uređaja. Ukoliko je klinasti kaiš disfunkcionalan, automobil je automatski van mogućnosti vožnje;
- Zamena pumpe za vodu – vodena pumpa je deo koji služi za hlađenje motora i kao glavni deo rashladnog sistema. Kada ne radi, dolazi do pregrevanja vozila;
- Zamena antifriza kao sredstva za rashlađivanje motora.
Koje su druge redovne zamene?
Pored malog i velikog servisa, održavanje automobila podrazumeva i zamenu drugih delova koji ne spadaju ovde.
Ukoliko želite da vaše vozilo bude bezbedno i maksimalno spremno za svkao duže i kraće putovanje, evo koje su još zamene koje morate redovno obavljati:
- pneumatici – gume se neguju i održavaju, ali i menjaju nakon trošenja, odnosno gubitka šare i njenog pada ispod 4mm;
- prednji diskovi – zamenite ih nakon što 4 puta obavite promenu prednjih pločica;
- zadnji diskovi – njih menjajte nakon trošenja;
- kočiono ulje – menja se nakon 60.000 kilometara vožnje.
Mali i veliki servis uz pomenute dodatne zamene učiniće vaše vozilo bezbednim i spremnim za vožnju.
Nadamo se da ste dobili jasan uvid u to šta sve preodstavljaju mali i veliki servis, kao i da smo vam dali korisne informacije za dalje održavanje automobila.