Prilikom kupovine automobila ljudi sve više pažnje poklanjaju udobnosti i bezbednosti vozila, što svakako jesu bitni faktori koji određuju kvalitet jednog automobila. Brzina, dodatna oprema, dizajn karoserije nikako ne bi trebalo da padnu u zapećak, naprotiv, ali postoje stvari na koje treba obratiti posebnu pažnju jer se tiču vašeg zdravlja, ali i života i sigurnosti.
Ergonomija je postala veoma bitna stavka i kada su automobili u pitanju. Naime, ova nauka se bavi dizajnom proizvoda tako da oni budu prilagođeni ljudskom telu. Uopšteno govoreći, cilj ove nauke jeste da se mašina (bilo koji materijalni predmet sa kojim čovek dolazi u dodir prilikom obavljanja nekog posla) prilagodi čovekovim bio-psiho-socijalnim ograničenjima i zahtevima kako bi upotreba te mašine bila efikasnija, bezbednija i pouzdanija.
Ergonomija u automobilu – nauka koju treba ozbiljno shavtiti
U kontekstu automobila, to znači da treba razmotriti sve, od postavke i organizacije instrument table, pa do toga kako osoba sedi na sedištu. Ergonomski izgled i performanse su važni u različitim aspektima života, ne samo u auto-moto industriji. Inženjeri mogu dizajnirati automobile da imaju ove karakteristike, posebno kada su sedišta u pitanju, jer ako uporedimo sa kancelarijskim stolicama (predmetu kojim se ergonomija možda i najviše bavila), neki ljudi provedu dosta više vremena za volanom na automobilskim sedištima nego u kancelarijama.
Stoga je izuzetno važno da kvalitet i udobnost sedišta budu na vrhunskom nivou kako ne bi došlo do brojnih zdravstvenih komplikacija. Za proizvođače automobila je važno da razumeju potrebu za ergonomijom sedenja, ali ipak to ne znači da će jedan dizajn raditi za sve korisnike, posebno ako je automobil dizajniran za osobu određenih proporcija. Ono što je važno jeste da i vozač ali i putnici budu udobno i adekvatno smešteni. Na primer, ako ste vozač i postavite sedište tako da vaša stopala jedva dopiru do pedala, možete izazvati nepotrebno naprezanje u rukama i leđima – baš kao što sedenje preblizu volanu može izazvati bol u nogama ili leđima. Položaj sedišta, kao i položaj i vreme provedeno u automobilu mogu ozbiljno uticati na zdravlje osobe i trajno ga narušiti.
Prema jednoj studiji, ukoliko vozite četiri ili više sati dnevno, za čak šest puta se povećava verovatnoća da ćete imati problema s leđima. Muskuloskeletni poremećaji takođe predstavljaju veliku opasnost za sve one vozače koji voze duge udaljenosti, posebno za one koji na taj način zarađuju za život, kao što su naprimer vozači kamiona, autobusa, taksisti čak i policajci u patroli.
Šta sve podrazumeva ergonomija automobila?
Kontrole vozila, pored sedišta, predstavljaju suštinski deo ergonomije. Počev od automobila koji se pale na dugme – poput mnogih Tojotinih modela, posebno Priusa – do energetskih sedišta, automatskih prednjih svetala, automatske kontrole klime i elektronske parkirne kočnice, najnovije ergonomske inovacije često karakteriše automatizacija i jednostavnost korišćenja. Ove osobine su pogotovo lakše za korišćenje vozačima sa invaliditetom.
Jedan od intrigantnijih trendova u ergonomskom dizajnu jeste pažnja koja se sada posvećuje starijim vozačima. Sve vrste automobila – uključujući sportske automobile – sada su dizajnirane da imaju kontrole sa većim tekstom i boljim osvetljenjem kako bi se povećala čitljivost, posebno za starije ili osobe sa slabijim vidom. Čak su i ručke za vrata napravljene kako bi se omogućilo bolje prianjanje za ljude sa stanjima poput artritisa.
Kako možete samostalno uspostaviti ergonomiju automobila?
Ukoliko provodite dugo vremena u svom automobilu postoje stvari koje možete učiniti kako biste smanjili eventualne zdravstvene komplikacije. Postoji nekoliko smernica koje treba pratiti, a koje su važne kako bi se osiguralo zdravlje vozača. Pre svega je važno stvoriti idealnu “početnu poziciju”, odnosno poziciju od koje vozač podešava različite kontrole kako bi se osigurala maksimalna udobnost, kontrola i dobar pogled na put i unutrašnje sisteme automobila.
Sedište bi trebalo da bude gurnuto daleko unazad, a upravljač, ako je podesiv, treba da bude visok i blizu vozača. Naslon sedišta treba da bude naslonjen unazad 30 stepeni, dok visina sedišta treba da bude u najnižem položaju. Nakon što se ova početna pozicija uspostavi, sedište treba podići kako bi se poboljšala vidljivost vozača. Sedište takođe treba pomerati napred i gore da bi se vozaču omogućila dobra kontrolu nad pedalama, a da pri tome ne izaziva bolove u nogama ili kolenima.
Važno je prilagoditi naslon i lumbalni oslonac kako biste pružili odgovarajuću podršku svojim leđima, s obzirom na to da neadekvatan naslon za leđa može izazvati bol u leđima i uticati na vidno polje vozača. Nikako ne smete zaboraviti ni naslon za glavu jer on pruža ključnu podršku i oslonac za vrat.
Poslednji korak jeste podešavanje ogledala kako bi se maksimizirao pogled na put i minimizirale mrtve tačke, ali pre nego što to uradite, pomerite volan tako da imate čist pogled na komande, a da vam pritom ne dodiruje noge dok vozite. Sa ovako podešenim enterijerom vožnja će biti udobnija, prijatnija i sigurnija, a ukoliko vozite u Beogradu potrebno je još samo da se upoznate i sa nekim trikovima za lakše snalaženje u saobraćaju glavnog grada.
Udobnost i sigurnost u vožnji važan su faktor koji ne sme da izostane ni u jednom automobilu, s obzirom na to da vaše zdravlje i život uvek treba da budu na prvom mestu. Iz tog razloga valjalo bi i ove elemente uvrstiti u procenu vrednosti vozila i ne žaliti nešto dodatnog novca za neki ergonomsko uređen automobil.